Via Xelo-Bam a Roca Narieda

Ara fa una setmaneta vaig trobar al blog de l'Ignasi l'explicació del reequipament de la via Xelo-Bam, un esperó que ja m'havia mirat molts cops i que puja per la cara nord de la roca Narieda, així que hem va faltar temps per anar-la a fer amb els companys.

Aproximació:

Just abans d'entrar a Organyà, procedents de Coll de Nargó, trobem el desviament cap a la dreta a Figols, i just abans d'entrar a Fígols veurem un camí que puja a la dreta, es veu estret i suportat sobre rocs molt grans, puja amunt en direcció a la paret, aprox. 150 metres mes a dintre s'acaba el camí en una cadena.
Seguim pista amunt, en el segon revolt mes proper a l’esperó, trobarem un caminet que surt cap a la paret, (en el primer revolt hi ha un banquet de pedra...) aquest camí ens porta per la feixa fins al però d’esperó...no està massa fressat.....
La via: Son 400 metres d’escalada amb orientació nord, repartida amb 12 llargs, on cal autoprotecció. El material us farà mes falta sobretot al 6, 8, 10, 11, 12.
Totes les reunions, a excepció de la 6 estan equipades per rapelar amb dos anelles i parabolt de 12mm.
Material: Via semi-equipada, per tant, tascons, friends i cordinos, tant per sabines com per ponts

Llarg 1: (V) S’inicia en l’esperó, per placa, fins un desplom, (pas del llarg) un cop superar passa a ser terreny mes trencat i herbós fins al reunió. Equipat
Llarg 2: (V) Surt pel diedre de l’esquerra, força marcat, per empalmar-ne un altre mes dret i atlètic, un cop a sobre i dreta tenim reunió. Equipat

Llarg 3: (V) Surt per lla dreta, (clau visible), el pas de bloqueig i a buscar mans com puguis...després per terreny mes fàcil i recte amunt arribem a reunió

Llarg 4: (V+) Sortida en diedre , on marquen pas de V+, després amunt a fins un nou pas de placa on hi ha un clau i un parabolt junts....el pas es dur i es surt en travessia a la dreta. Per canal fàcil arribem a reunió...

Llarg 5: (II) Tirada de travessia fins al peu d’una placa preciosa, on trobarem la reunió
Llarg 6: (IV) Placa d’adherència tombada, cal auto protegir-la ja que hi ha poques assegurances. Puja fins al final de la placa muntant reunió en els arbres.
Llarg 7:(III) Llarg de transferència fins al peu del contrafort, just a sota del diedre de la proper llarg.
Llarg 8: (6a) Diedre a equipar, a mesura que t’apropes al clau es tanca mes i et va escopint, es pot protegir be amb friends....el clau...no me'l vaig mirar massa, pujar un pel i sortir per la dreta en un pas molt bonic, total 10-12 metres....ja per terreny mes fàcil trobem el segon clau i recte amunt a la base de l’esperó d’artificial.

Llarg 9: (A1/V+)Els primers 10 metres es poden fer en lliure (V), després artificial, alguns allunyen altres no, i en algun t’has d’estirar en lliure, no pas complicat, per seguir fins a la sortida cap a la dreta de V+, factible amb A0 fins l’últim pas.

Llarg 10: (V) Surt per dos claus de la dreta a buscar el diedre que puja d’esquerra a dreta amb un ginebró al mig, una mica tonto, fins trobar un parabolt recte mes amunt, ja per terreny mes evident arribem a reunió

Llarg 11: (III) Surt amunt, sempre per l’esperó, per sobre de blocs irregulars, i flanquejats per zones herboses, hi ha alguna plaqueta i algun diedre interessant.....

Llarg 12: (III) Amb la mateixa tònica que l’anterior...segueix l’esperó fins trobar la reunió mig amagada sota un arbre.

Descens: Em d’anar a buscar la vall nord de la Roca Narieda. Des de el final de la via, pugem direcció est seguint fites, o sense fites, fins unes eres, (nosaltres vam perdre les fites i vam anar per l’esquerra, prop del pendent nord i hi ha millor camí que anar camp través ja que es molt tancat per la vegetació....un cop a les eres, pel coll que fan al mig seguir endavant (direcció est) un cop s’inicia la el descens, a ma esquerra ens queda un barranc, que no agafarem, el creuarem i tornarem a pujar lleugerament però anant a buscar la cinglera de l’esquerra, una gran fita piramidal ens indica que em d'encarar cap a l’est, recte avall, buscant alguna fita mes que ens conduirà al camí de mules que fa ziga-zaga molt suau....fins un punt on el terreny es fa mes planer i apareixen marques taronja als pins, les seguirem fins un camí, aquest el seguirem baixant fins al cotxe....aproxim 1h 30m o 2 hores...

Participants: Antxi, Pere, Llorenç

Bona escalada i bona companyia...
Una ressenya ben acurada, si senyor!

Xavi ha dit...

Bona escalada. Jo encara l'he de repetir tota sencera. Em vaig quedar al llarg d'artifo mentre la reequipàvem. Felicitats per l'ascensió!

PGB ha dit...

Carai... t'has currat una bona ressenya!

Molt xulo el mapa de googleearth! ;)

D'això se'n diu velocitat, vist el reequipament, feta la via. Enhorabona !!

ramon ha dit...

Eiii, molt be...

Felicitats, la veritat es que la via s'ho val.
Molt maques les fotos i la resenya.
Com diu el PGB molt xulo el mapa del gogle

ramon ha dit...

Eiii, molt be...

Felicitats, la veritat es que la via s'ho val.
Molt maques les fotos i la resenya.
Com diu el PGB molt xulo el mapa del gogle

Ignasi ha dit...

Si hem dones permís col·locaré un enllaç al meu escrit, la descripcció que fas de la via és molt acurada i tens mapa! ja diras algo..
T'ho curres molt.

Bones, Ignasi, cap problema si vols enllaçar-ho! serà un honor!

Els aperturistes i reequipadors em feu una enveja sana! es una linea molt maca en una paret impresionant!...molts cops me l'he mirat passant amb el cotxe....i ara ja hi he pujat gracies a vosaltres!

Ei Llorenç, rellegint el teu post i després d'haber anat a fer la via i perdrem una bona estona a la baixada, no trobàvem la canal, m´he adonat que en el teu comentari comentes que un cop trobada la fita s'ha d'encarar cap a l'est i em sembla que és a l'oest no? ja que es baixa pel vessant oest. De totes maneres el perdrens no va ser pas culpa d'aquest detall, encara busco la fita...sortosament vàrem acabar trobant el camí de mules.
Gràcies per tan bon post, ens va ser molt útil per preparar l'escalada.

Zaldyon ha dit...

Bones! Aquest diumenge vem nar a fer aquesta via, que personalment m'ha encantat i en el 3er Llarg el clau visible, s'ha tornat invisible! jajaja diria que ha marxat a donar un bolt o tenim la vista una mica fotuda, el cert es que vem tirar cap a l'esquerra i després vem tornar a agafar la linea.

Moltes Gracies per la info que doneu! teniu molt bon gust a escollir vies!! XD