AGULLA DIBONA (3.131M) VIA BERTHET-BOELL-STOFER - 350 M -

Després de tres setmanes de vacances tornem a estar per aquí!!!
Per fi,amb gairebé tots els objectius assolits, i amb altres que ni ens havíem plantejat!
en definitiva, que vam començar pels Ecrins, vam seguir pels Alps italians, i vam acabar a Dolomites. Donar gracies al temps ja que ens va permetre fer-ho gairebé tot!!!!

APROXIMACIÓ: Iniciem les Vacances anant fins a GRENOBLE, GAP - BRIANÇON fins arribar a BOURG D’OISANS, un cop passat i abans d'arribar a LA BERARDE, trobarem un pal indicador que ens senyala el camí cap al refugi Soreiller, aparquem al davant i en 3 hores ens plantem al refugi!!!! L'aproximació es dura i penosa! Una primera part per un barranc, bonica i canviant, i una segona, a partir del moment en que es veu l'Agulla que es fa eterna!

LA VIA: Just darrera del refu, 5 minuts i on acaba, o comença la Fissura madier, tenim l'inici de la via....
MATERIAL: Cal portar un joc de Tascons i friends i una bona ressenya! o varies!Les reunions estan equipades i en les llargs trobarem alguns claus i spits en passos mes complicats...

Notes: Tothom va cap a la Visita Obligatoire, (via equipada de 6a o 6a+ obligat...i nosaltres els únics a aquesta combinada...ejem ejem...vaja recomanacions del Pere!!!!de totes maneres les seves indicacions ens van ser molt útils per poder gaudir de la via!!! gracies Pere!

Llarg 1:(IV) No vam acabar d'aclarir-ho massa, ja que cada un diu per un lloc diferent, en definitiva cal arribar a sota del túnel que es veu des de terra...es pot fer per una mena de diedre-xemeneia una mica tonto i polit, o per una vira que puja d'esquerra a dreta a l'esquerra d'aquest diedre, tot porta al mateix lloc amb la mateixa facilitat....fins dues reunions, la de l'esquerra millor deixar-la per als que fan la Madier, millor agafar la de la dreta....

Llarg 2: (IV+)Puja recte amunt, entra al túnel i sortir-ne per sobre, interior una mica polit...sortim cap a una mena de fissura ampleta que cal anar protegint i en la que trobarem algun spit i algun clau.

Llarg 3: (IV): Seguim recte amunt per placa amb la paret a la dreta fins que aquesta deixa de ser desplomada, i passa a ser mes tombada....llavors i veurem dos spits on muntarem reunió....recte per la placa segueixen parabolts, però son de la Madier!!!

Llarg 4:(IV+): Cap a una fissura molt maca que ens porta cap a la dreta, i amunt, una petita travessia a la dreta per anar a buscar un petit diedre que fa un gran bloc amb la placa que estem pujant, a sobre del bloc i mes a la dreta, trobarem una reunió amb dos spits.

Llarg 5: (III) Aquí tenim dos opcions, o pujar recte per una placa de V equipadeta...o anar a la mateixa aresta per on es puja amb III...si ens passem de l'aresta anem a para a una zona encara mes fàcil II/III, però llavors caldrà fer una reunió intermitja ja que les cordes de 60 tenen un límit i tornar a cap a l'esquerra a buscar l'esperó en una feixeta on hi ha la reunió(nosaltres vam fer això)...
Llarg 6: (V) Des de la feixeta, arribem al spit que tenim al davant, i anem a buscar l'esperó i la cara i saltem a l'esquerra per terreny mes còmode, sempre entre esperó i esquerra fins la vira Boell, al collet anterior trobarem dos claus per muntar reunió, però si es puja uns 5/6 metres mes trobem una reunió mes còmoda ja en la mateixa vira...

Llarg 7: (I/II) travessia de la Vira Boell fins al final, trobarem un petit desgrimpada delicat i quan s'acaba la vira, i s'inicia la canal de l'esquerra de l'agulla trobarem una reunió (per la vira n'hi ha unes quantes...)

Llarg 8: (IV+) Sortim per la canal amunt, i anem trobant algun clau, em de trobar també una petita vira, rampeta cap a la dreta que ens porta a un diedre-fissura-esquerda...que puja força dret...si arribeu a un clau amb anella petita..us heu passat....i si hi ha un cordino, encara us heu passat mes!!! es el meu cordino!....pujar pel diedre en el que trobarem un parell de claus, un es mou....i a sobre a la dreta tenim la reunió amb dos parabolts"
Llarg 9(V): Ja tenim a la vista els "canalons Stofer", el pany de paret no farà 10 metres d'ample, a l'esquerra la nostra via, amb claus amagats i a la dreta i mes difícil, una línia de parabolts...sortirem entre els dos blocs de l'esquerra, per un petit desplom, a sobre a la dreta hi ha la reunió.

Llarg 10: (III/IV) En teoria de III, nosaltres vam sortir seguint un parell de parabolts de l'esquerra, (IV/AO un pas) per escaquejar-nos després per la dreta a una vira llarga de III.. quan es pot es torna a l'esperó a muntar reunió o es fa sobre un gendarme quan la corda frega massa....

Llarg 11: (III) Seguim per la vira fins que veiem que una petita canal ens porta cap a cim!!!!!

(Les dues últimes tirades son per una vira de la cara est, també es pot fer pel mateix fil de l'agulla i està una mica equipat...aquestes dues tirades es poden fer en dos o tres llargs, nosaltres últim vam sortir a ensamble, no te massa pèrdua ja que l'agulla en aquesta zona es molt estreta i es poc perdedora...)

i el vídeo del cim!!!

Descens:

Cal desgrimpar cap a la cara nord uns 10 metres on hi ha instal·lació de rapel...
Tot i que es pot fer amb dos ràpels de 50, es preferible fer-ho en dos de 25, ja que el risc que s'encalli la corda en el diedre del segon rapel es mes reduït!
Arribem a un coll des de el que es desgrimpa per una vira de la cara oest en direcció nord passos de III, i que vam fer assegurats...ja que la caiguda no es gaire maca!

total casi una horeta, per camí fitat, fins a un coll de l'esquerra i baixem al refugi!

Participants: Antxi i Llorenç

Vaya, he mirado la foto de la reseña y me han entrado unos sudores y unos mareos que bueno.

Enhorabuena por la Aguja!!

Molt bones!!!
impressionants les fotos....impressionant agulla!!!
veig que vas fent feina ;-))))

salutacions kutre-dolomitiques,
fins aviadet parella!!!!

PGB ha dit...

Carai! Es veu un recorregut molt interessant i guapo de fer!

Pfff aquest estiu tinc enveja de tothom!

Piter ha dit...

Deu n'hi do amb la Dibona... es ben estetica l'agulla aquesta.

M'han entrat unes ganes de fer una escapadeta als Alps... jeje

Apa.. ens veiem !!

jb500.blogspot.com ha dit...

holaaa
ja fa dies que la tinc a la llista, hem te el cor robat aquesta agulla!!

felicitats!!!

v'sss

Bonica agulla, bonica via, i sembla que també vau enganxar un bon dia. Enhorabona per la via !

Aquesta no me l'apunto a la llista perquè ja hi és !

katu ha dit...

Kaixo,

muy buena la reseña, el unico error es que la fisura madier sale de la vira boell, no de tan abajo...
Jejeje es duro hacer una clasica tan rodeada de parabolts. Yo recomendaria tambien la madier clasica, un poco mas dificil pero mas directa.

Aguuuur

Realment es una agulla preciosa! sols veure-la en l'aproximació et segresta la mirada i el protagonisme a la resta de montanyes del voltant! sols estar a peu de l'agulla es un regal per la mirada d'un escalador!

La via en si, tot i semblar liada es molt lògica, un cop ets dintre de la paret, sols cal seguir el cami mes facil i es el que segueix la via...la resta d'opcions, o desplomen o son massa dretes!!!!je je je!!

Via i lloc molt recomanble, i com deia el Pere, sols a 6 hores de Barcelona o rodalies!
Be, miraré de corretgir l'error de la fisura Madier...el que puja per allí es la via Madier....
....i la propera visita a l'agulla serà la Visita Obligatoire!!!una linea espectacular i factible pel mig de l'agulla!!!

Bravo, Cartero!

Sembla que heu passat un estiu ben profitós!

Sort que ja s'acava, que si no encara ho escalaries tot.

Una abraçada!

Hola Xus!!!!! que tal! cuan temps!!a veure si fem alguna coseta junts! he eixat alguna paret per pujar! no et preocupis!!!!!

A Chamonix no hi em fet res!!!

ens veiem algun dia!

Ventura ha dit...

En primer lloc felicitats per lo currat que està el blog, us felicito. He intentat escriure-os un mail però no he trobat cap adreça, així que us escric aquí mateix. Estic començant un projecte que consisteix en vendre a un preu asequible les ulleres per assegurar i volia demanar-te si podries possar un link a la meva pàgina web per tal de anar posicionant-la. Si no esteu d'acord ho entendré a la perfecció ;) us deixo el meu curreu per si de cas, moltes gràcies.
info@neckys.com

Hola. M'agradaria fer la BERTHET-BOELL-STOFER a l'octubre. L'any passat vaig fer la directa de los Martínez a l'Urriellu. Per cert estic d'acord amb tu sobre com de pulida està aquella roca que diuen es excelent.
Com que que tu has fet les dues, em podries dir si és molt més difícil que la directa sud a l'Urriellu. És factible la Dibona per algú que estiga en grau V+? Algun consell?
Gràcies

Hola Anonim! Si estas sobre el V+ o haures de patir pel que fa al grau de dificultat, una altra cosa es la navegacio, ja que la via va canviant ara cap una paret i ara cap a l’altra o per aresta, si aixo ho tens clar, cap problema. Potser el punt mes delicat per perdret es quan fas la vira i vas cap a l’esquerra o tens que trobar el punt per tirar amunt. Per la resta anar llegint ve la paret i portar varies ressenyes a sobre per si tens dubtes en paret. Sort!

Llorenç.
No em queda clar allò del grau. ( o haures de patir pel que fa al grau de dificultat)
Les ressenyes que he vist varien molt. Algunes diuen que cap tirada passa del IV+ (sobretot les topos franceses). Vols dir que hi ha passos de 6a? O es què el V és molt sostingut o freqüent durant tota la via del que es diu?
Et comentava tb lo de la Martínez al Urriellu perquè allà els IV de roca sobada obviament pujaven de grau.
Gràcies una altra volta.
Josep

Ok Josep,
crec entendre el teu problema, quan faig el comentari del 6a/6a+ es de la via del costat, "Visita Obligatoire" que esta més equipada, amb caire més esportiu, pero que gairebé s'inicien en el mateix punt, i nosaltres vam tirar sols cap a la Berthet-Boell....etc.
La Berthet-etc te com máxima dificultat els canalons de dalt de tot, que es un tram curt, on aniràs trobant algun clau, i que tot no passa de V. Pel record que tinc la dificultat està no despistar-te en un parell de punts:
1.- en el 3 llarg, vigilar per no seguir per la Madier, que va per la placa, tu has de trovar el punt on marxar a la dreta(llarg 4-foto) a buscar un canaló que ens porta a una placa i aqui a aresta.
2.-ja a la vira de dalt que marxes cap a l'esquerra, has d'anar molt a l'esquerra a buscar la reunió i hsa de buscar bé per on pujar (ho explico en el llarg 8).