Espluvins, Via UES, 565m, V+/Ae

..i arriba dissabte a la tarda, arribant a fer la birra a la terrasseta del Tahussà, apareixen dos personatges una mica perjudicats, cara de cansats i més pensant amb el llit que amb un bon refresc...en Joan i en Xavi venen de fer la Justel-Hita-Picazo a Espluvins...i ja ens donen pistes del què ens podem trobar diumenge.

Més tard arriba la Lu, i tot sopant amb ella, la Clara i el Jordi, ens repartim llargs i vies, Clara i Jordi a la Xelo-Bam i la Lu amb nosaltres a la UES.
(Ja podem riure, cordada de 3 a la UES...com es curta i ràpida...je je je)

Aproximació: Carretera d'Oliana a Coll de Nargó, passat el primer túnel, ja no entrem al segon i sortim per l'antiga carretera, aparquem allí mateix en un bon replà. A sobre les parets, un mica a la dreta pel mig del barranc s'inicia l'ascens i en 30 minuts estem a peu de via
.....tot i ser les 7:45...arribem suats a peu de via...el pantà que es desperta i nosaltres ja tenim les primeres contractures....i sols caminant...
La via, com ja s'ha dit en molts llocs, son dues parts molt diferenciades, tant en la qualitat de la roca, verticalitat i dificultat. Un primera part, de resalts, més herbosa, amb roca més delicada, i amb menys dificultat, ens deixa en una feixa que ens transporta a un pany de paret vertical, desplomant, roca compacta, i espectacular.

Material: tot equipat, sols ens farà falta 16 cintes, estreps si no fem 7b+, bagues. Friend mitjà opcional per un pas al 13è llarg...

Llarg 1(50m, V) S'inicia en l'esperó que forma la paret a la dreta d'uns sostres vermellosos. Entrada dreta, veiem dos parabolts, i caminant cap a l'esquerra a buscar una petita cova on per entrar-hi tenim algun passet...

Llarg 2(35m, IV) Sortim per l'esquerra i seguir en diagonal ascendent cap a l'esquerra fins una bona feixa...sempre pel camí més lògic
Llarg 3(50m,IV+) Caminar per la feixa cap a l'esquerra, a buscar el pany de paret més net, on veurem dos parabolts i pujar recte...
Llarg 4(35m, V) similar a l'anterior, amb flanqueix un pelet més difícil, però res... i encarar la placa amunt també una mica més difícil.
Llarg 5(35m, V) sortir amunt cap a la dreta, a buscar un diedre i fer reunió a sobre.
Llarg 6(40m, V) Flanqueix a l'esquerra fins a uns blocs dubtosos i amunt, una placa fineta, i cap al jardí fins superar un gran arbre al darrera del que trobarem reunió...
Llarg 7(20m, V) Sortir pel diedre de l'esquerra, amb roca delicada i fer reunió just a sobre....
fets aquests primers 7 llargs prou ràpid, 2 hores i escaig, sensació de satisfacció per la primera part de la via feta....
ara toca la segona, vertical que fa por! creuem la gran feixa, primer en tendència a la dreta per tot seguit baixar a trobar peu de paret...s'inicia en la zona més rampada de la paret....i ressegueix tota una gran fisura.
Llarg 8(35m, V) S'inicia sota un gran arbre per anar a buscar la fisura, quan aquesta es tanca sortir a l'esperò, pas del llarg, i pujar fins a tornar a la fisura i quan el tema es posa lleig.
Llarg 9(30m, V+/Ae) Entrem en materia, sortida de reunió en lliure fins que es tanca el tema, ara ja tot artificial fins al darrer parabolt, on una sortideta de IV amb excursió ens deixa a reunió.(incomoda per a cordada de 3!)
Llarg10(25m, V+/Ae) El pas més difícil, sortir de reunió i arribar a sota el sostre, finet i d'equilibri,
ara ja Ae, sortideta en lliure ajudats de sabina....més Ae, i sortida en lliure curta fins a reunió sota una bona sabina, bon lloc per fer el vermut...
Llarg 11(50m, V+/Ae) Llarg més mantingut de la via, sortir de reunió amb un parell de passos de Ae o 6b+ i encarar una placa vertical, que en passos desploma i canto generós, parabolts amb alegria.....impresionant....gastarem totes les cintes!!
Llarg 12(30m, V) Sortir per la dreta per passar per sobre de reunió cap a l'esquerra, pas més difícil del llarg, per encarar un diedre més guapo que difícil, i reunió a sobre en feixeta....
Llarg 13(35m, V+) Únic llarg on vam posar un friend...sortim cap a la dreta a buscar un diedre a meitat del que trobarem el pas més fí entre xapes, i que el friend a la fisura va de maravella!fet el pas... la cosa millora fins reunió
Llarg 14(40m, V+) caminar cap a la dreta i amunt fins la base d'un diedre, curt, intens, i pas del llarg, sortint pel mig de la sabina!! raro, raro! tot seguit diagonal a l'esquerra i amunt a buscar els passos més fàcils.
Llarg 15(40m, IV+) Llarg sorprenent, tot i ser el darrer, es una placa compacta i molt guapa, aixó si, per arribar-hi tenim que fer una travessia a l'esquerra....entre jardinet...i no podrem veure com el nostre company disfruta del darrer llarg!
Descens: De cim ja veiem marques blaves que hem de seguir cap a l'esquerra, o no, nosaltres les vam abandonar a la meitat, de totes maneres hem d'anar a petar al final d'un gran esperó en el que s'intueix el caminet de baixada....de camí cap allà trobarem marques vermelles que ens porten al descens "Nubiola" (fins aquí 25 minuts)
utilitzat també per la gent que fa la ferrata...molt (moltíssim) equipat, per no patir gens, ni mica, ni res, ni poc, ni ganes.... fins al cotxe ens quedarà 1 h 20 minuts,

En fi, una via per disfrutar de fer metres!!!! tot i que la part superior fa molt respecte, amb Ae i tranquilitat en els llargs i no cremant braços es fa molt agust i disfrutes com sempre!
Lo millor la companyia! lo pitjor....que sols portavem 2 litres d'aigua per als 3!!!!!!! deshidrats al cotxe es poc!!!

PGB ha dit...

Una de bona i de LLARGA! Devieu disfrutar!!! Llastima de lo de l'aigua. Jo sóc més d'endur-me 2L cada ú... ;P

Eiii! un dia rodo!!
Vaig disfrutar en gran!com la paret!
Mil gràcies!

i l'aigua.. jo nomes la vaig trobar a faltar a la baixada, durant la via s'estava força bé, però de repent a la baixada no se que va passar..que feia una calor!!

Però i com de bona que estava la cerveseta despres!!

Eduard ha dit...

Quin canvi més radical de roca en pocs quilòmetres!! Del conglomerat de Sant Honorat al calcari d'Espluvins. Visca l'Alt Urgell!! :))

Enhorabona a tots, que hereu uns quants. La part de dalt es un tros d'escalada, la tirada de 50 metres no té desperdici i després el passet que dius fi, em sembla al llarg 13, algunes ressenyes li posen 6a i altres V+, per mi és més lo primer.
Segur que la cerveseta després va sentar d'allò més bé.
Salut

joan asin ha dit...

Les cerveses del després son genials, l'escalada és l'excusa. Enhorabona aquesta via esta força bé una primera part més tranqui-la i una segona més dura.

PGB, es una via llarga i amb el segon tram tant intens, et fa vibrar fins el darrer llarg, molt guapa...l'aigua, com diu la Lu, la vm trobar a faltar al descens...crec que mentre escalavem estavem més pendents dels llargs i el temps que de l'aigua!

Lu! la cerveseta estava bonissima! cal repetir!! de cervesa clar!!! je je je! a buscar la propera conjunta!

Eduard, al Alt Urgell no hi al fer mass km per canviar de Roca! es tot un plaer! i de tipus d'escalada! tot un luxe per als seus habitants!

Mingo, es veritat! el llarg de 11, de 50 metres, es una passada! un "regalitu" de la Lu...vaig disfrutar fins que hem vaig quedar sense cintes! llavors vaig tenir que tirar de mosquetons de reunió i baga d'ancoratge!!! i el V+..a crec que també afecta molt el cansament...arribes ja amb els braços tocats, i els peus suant moltissim i pantinant per dintre...es es de mal fer!

Joa Asin! je je ej! així m'agrada! un cervesero que escala per tenir excuses!! je je ej! cada cop en som més!!!

Quina meravella la segona part de la via, veig que us ho vau passar bé!
I segurament devíeu estar força atropellats després de la UES...

Xavi ha dit...

"Que no estamos tan mal", que el dia abans em va sobrar 1/2 litre d'aigua! Bé, veig que us ho vareu passar bé a la via. I cosumint després també (ja se sap, costar deixar la beguda jaja). Jo la vaig fer al juliol i ens vam veure fins a l'aigua les basses.
Que vagi bé!

Després d'aquest maratón veig que l'Antxi ha superat la lesió!! enhorabona als tres per la pencada!
Aquesta via l'haig de fer, fa temps que és a la llista, que porta el nom del nostre club!!! gràcies a l'amic Picazo!

Raquel ha dit...

Ei guapíssims!
Just la vaig fer el diumenge anterior!!
Realment una via preciosa i ideal per fer un bon retorn!!
A veure quan ens veiem, que en tinc ganes!
Una forta abraçada!

Joan! ens ho vam passar molt bé! sobretot per que vam anar molt bé de temps(ho aixó ens va semblar!) tot i ser cordada de 3...a final vam acabar trinxats, sobretot al descens...i el cotxe fins a casa!
Xavi!! je je je"al loro"!que vau tenir sort! us va acompanyar molt bé els nubols del dissabte! aquestes parets a ple estiu han de ser un tortura! no es deu acabar mai!

Jaume, l'Antxi casi ja la tenim recuperara! sols al descens va patir més...la resta de la via a disfrutar! tot i no estar massa rodada, va tirar als llargs que li van tocar com tothom! Tens que fer-la! segur que la disfrutes molt!i més si te carrega sentimental!

Raquel! ja ens va arribar la noticia! i que la vau fer en lliure! mecatxis!! amb lo bé que van els estreps! A veure si es veiem aviat!

Raquel ha dit...

Hahaha... i tant que van bé! Jo els vaig fer servir de valent en el 7b+!! Això en Marc... que no sé pas ni si en té... jo mai els hi he vist!!! Hihihi!!