Via Cheburashka IV+/300m, Gronsa sud, Estrets d'Arnes, Els Ports

Iniciem l'any i les escalades anant a Horta de Sant Joan, i anem a repetir una via que es va obrir durant el 2011.
La via puja per la dreta de la Salshishes tibetanes,  en el llibre "els Els Ports Rock", i en la foto del llibre del Luichy(no així el croquis), marca per aquest recorregut o molt aproximat, la via Bessons, i per aquesta raó ens interessava fer-hi una visita a veure que hi trobàvem.
En fi, que ara caldrà una nova visita ja que ara no tenim localitzada la Bessons....jo diria que la Bessons puja per l'esquerra de la Salshishes Tibetanes, però no massa, ja que més a l'esquerra, per dindre del marcat diedre, puja la via que vam repetir fa uns dies i no sabem el nom.....encara...

En fi, cal seguir mirant i escalant...

Material: 8 cintes, un parell de bagues, i algun friend mitja(0,5 o 0,75) per L3.
La via està pràcticament equipada amb parabolts, sols trobarem el L3 desequipat però es fàcil i hi trobem algunes sabines.

Aproximació:  D'Horta de Sant Joan, ens dirigim als Ports, entrant per la carretera, i deixant les Roques de Benet a l'esquerra s'inicia una forta baixada al final d'aquesta trobem un desviament a la dreta que ens deixa en pocs metres en una bona zona d'aparcament. Aquí baixarem cap al riu i agafarem el caminet que marxa per sobre del pontet de fusta cap als Estrets, ara ja dintre als Estrets per la bora del riu ens trobarem de cara la paret. Pujar cap a peu de via per terreny evident per sobre les plaques, a buscar una canaleta. Nosaltres fem servir la R0 de la Salshishes tibetanes, que es troba uns metres per sota i a l'esquerra d'una gran llastra a la part baixa de la paret-veure foto de sota-(25 minuts)

Llarg 1(III+/50m): Nosaltres l'iniciem sortint de la R0 de la Salshishes tibetanes, es fàcil de trobar si pugem per la canaleta que va a l'esquerra d'una bona llastra, per sota i a l'esquerra de la llastra trobarem la R0, el llarg surt per sota de la llastra, sense tocar-la i va cap a la dreta per pujar en lleugera diagonal per fer reunió al mig de les plaques(3 parabolts)

Llarg 2(III+/50m): Igual que el llarg anterior, puja cap a la dreta per anar a buscar una nova canaleta, per la que pujarem fins trobar reunió...(3 parabolts)
la R2 ens queda prop de la panxa que forma la roca una mica trencada
Llarg 3(III/60m): Pujar per la rampa evitant entrar en la zona trencada fins que ja es posa més fàcil, i entrem a la dreta a buscar el nou mur, on trobarem la reunió, desequipat, però evident i fàcil.
Llarg 4(IV+/55m): Pujar cap a la dreta per la placa, es va posant dret, i més interessant, per perdre verticalitat i deixar-te en una feixeta, a sota d'un nou mur.
Llarg 5(IV+/40m): Potser el llarg més difícil de la via....o com a mínim el que te els passos més difícils,(IV+), superar una primera panxeta, per anar a l'esquerra a pujar per un mur guapo, i bona roca i fem reunió a sobre.
Llarg 6(IV/30m): ara marxem caminant cap a l'esquerra, passant al darrera de la paret que tenim al davant.....arribarem a una canal, la creuarem i pujarem a buscar l'esperonet que te al darrera, fent cresta on trobarem la reunió
la reunió final ens va costar una mica trobar-la....ja que la tendència es pujar per la canal, però no! cal anar a l'esperó on trobarem la reunió per sobre de terreny delicat.

Descens: Podem acabar de pujar a cim i rapelar d'un arbre. Per fer el retorn, tenim dues opcions,
opció 1: anar a buscar el descens habitual de les vies de l'esquerra crestejant cap al nord( cap a l'esquerra tal com hem escalat) fins a cim de la gronsa sud, baixar una mica fins el rapel de 32m, ara caminant fins al collet i per caminet marcat retornem als Estrets, i cap al cotxe(45 minuts)
opció 2: de la darrera reunió, baixar cap a l'altre costat(desgrimpada de 4 metres) fins unes alsines, ara anirem cap al sud, cap uns grans pins,travessant un parell de canals, i pujant una mica, anirem seguint la feixa, cap al sud, sempre per sota el fil de la cresta, fins que ens deixa sobre l'esperó ample al final, baixarem fins al caminet d'aproximació i cap al cotxe(30 minuts)

En fi, una via fàcil, i ràpida, grau molt fàcil però amb poca xapa. Per passar un matí sense cap complicació o per portar-hi amics que escalent poc o volen començar a escalar....però "al loro" que les xapes no estan properes i cal navegar una mica bastant!

karles ha dit...

Als Ports no hi he escalat mai i ens ho estem plantejant per anar-hi d'açi 10 dies. Hi fa gaire fred a la paret, entenc que la Gronsa S ha d'esser prou assoleiada, peró per la resta de parets no tinc ni idea (la dona, que es molt fredolica).

Salut i gracies pel blog.

karles

Bon dia Karles!els Ports es un bon lloc per escalar, ara millor si fa solet! La Gronsa Sud està mirant a l'oest, per tant el sol li toca a a partir de les 11:30...tens prou temps per fer-hi alguna de les vies, ja que son ràpides! Una bona opció per si vols aprofitar el dia, es fer al matí alguna de les vies de les Moles del Don(vies fàcils com la Tintin, Itaca, Pasion por la birra...a la dreta i més a lesquerra més dures...Sols per Maria,Sam balluga etc..), paret del davant de la Gronsa Sud i que mira a l'est, per tant solet al mati...i a partir de migdia a la Gronsa sud, solet a l'esquena i a escalar tranquil!

karles ha dit...

Gracies! Aprofitarem que tenim 1 dia de festa per allargar el cap de setmana i aixi escapar-nos sense la kanalla (que de tan en tan fa falta).

Bufff alli devia fer fred, pq jo tb pensava que la Gronsa era cara sud, però aquests dies molta calor no devia fer.
Felicitats per l'activitat.

Jordi Mena ha dit...

La Cheburashka la vam obrir un mati amb els meus dos nanos de 12 i 10 anys i posteriorment hi vam reforçar amb alguna assegurança mes, ja que originalment va quedar massa a pel. Tot i no ser massa dificil la ideia era fer una via que no fos retro-evolutiva i que fes escalar i navegar per les plaques.

Aclariment:
Cheburashka es un personatge de dibuixos per infants d'origen rus. La via esta dedicada als meus nens Dragos i Boris.