Collegats: Via Cosmos 1402 340m/6a+ (amb voltors)

Ep!!!!! que hi ha un niu voltors al segon llarg! i està ocupat!!! per com a mínim un cria i uns pares molt furiosos!!!!!! quina por!

Ja feia molt de temps, potser massa que tenia ganes de fer aquesta via, simplement els seus dos primers llargs em tenien perplex! era possible superar aquell primer llarg vermellós amb un V grau?
Finalments aquest pont de 4 dies ens hi vam apropar.
Després de passar la nit amb el Pescador d'Estels i l'Anna i una parella més, tots junts al poble d'Aramunt Vell... ens vam dirigir a la paret, el Pescador cap a la Performance i nosaltres cap a la Cosmos.
Aquí us deixo la ressenya del Luichy, molt bona per cert! de totes maneres aquí us penjo la foto perquè es vegi per on puja la via..... per mi el millor son els dos primers llargs i el penúltim! quin diedre!

La via està completament equipada amb parabolts i claus, nosaltres vam arrosegar alguns friends per la paret però son complement innecessaris, aixó si, porteu algunes bagues per què us aniran bé!
Llarg 1: Surt de sobre d'una pedra empotrada, per anar en travessia a la dreta, i pujar per la fisura. Està una mica pulit però és molt guapo! La roca és bona encara que no ho sembli!

La vista del primer llarg des de la primera reunió!

Llarg 2: Aquest és el més difícil en diferencia, li donen 6a+ o 6b, per nosaltres va ser A0 amb passos aillats força durs.
Incialment surt per una ximenea fàcil fins a una repisa on hi vam trobar la "buitrera" ocupada per com a mínim una cria i un dels pares amb molt mala llet! (normal)! seria bo no escalar-hi durant un temps!!!! (la ressenya indica que hi ha una buitrera pero no ho vam veure fins estar-hi a sobre)

La part més obligada és un últim pas sota un sostret sortint cap a la dreta, a buscar la canal d'entrada a reunió, on hi veiem a l'Antxi.
Llarg 3: Aquest et deixa respirar, va en travessia a l'esquerra fins a una feixa, llarg ràpid i fàcil...
Llarg4: Aquest és una mica tonto, inicia en una placa molt fina, per seguir per una canal més o menys herbosa, jo vaig anar a sortir a la vira de sobre dintre d'un diedre.... allí tenia que ser la reunió... però no hi ha res... sols un parabolt a l'interior del diedre, vaig montar reunió en els boixos. En realitat tenia que haber entrat a la vira una mica més a la l'esquerra on hi ha una reunió (5 o 6 metres) però no té massa sentit.... sota el diedre s'està bé i protegeixes millor al company en el següent llarg.
Llarg 5: Aquest és el expo..... tampoc ho vam llegir a la ressenya (en portavem 3 de diferents i no sempre les miravem totes!) Aquest llarg té un primer parabolt i fins al segon hi ha una excursió del copon.... es veu a la foto la comba.... (el que hi ha després del primer parabolt es un romaní...)

Llarg 6: Diuen que l'entrada és 6a, jo ho vaig veure més difícil i vaig fer A0 del clau, després la cosa millora i segueix fins que s'acaba la canal. A la foto ja després del A0.

Llarg 7: Més rampat i amb més alejes, ens porta per la dreta d'una fisura superant unes feixes.

Llarg 8: Aquest segons ressenya es pot pujar per dos llocs, nosaltres vam veure per l'esquerra els parabolts i ens hi vam posar, és un V menys agraït i disfruton buscant la bona roca.... fins a sota del gran diedre.
Llarg 9: És molt guapo! diedre impresionant, que no supera el V+, ben protegit, i amb molt d'ambient! A la foto l'Antxi sortint del sostret cap a buscar la reunió.

Llarg10: Llarg sense pena ni gloria, de tramit fins al cim. És curtet amb un únic parabolt.
El descens, com sempre de Collegats, per la ferrata amb els cables, cordes, cadenes i tacs de fusta....

"seria bo no escalar-hi durant un temps!!!!" Però vosaltres no us vau baixar............que se bajen los demás ¿no?

El niu t'el trobes de cop, i el mal ja estava fet. En lloc hi ha prohibicions. si l'haguessim vist desde sota no ens hi haguessim posat.

També es cert que aquest comentari ja m'el esperava, i tot i aixó ho he comentat al blog quan el més fàcil hagués estat callar i no dir res.

No crec que sigui l'únic que ha escalat aquesta via desde que el niu està ocupat, però si que crec que sigui dels pocs que ho han fet public.....

...i en cap moment he dit que nigú tingui que baixar-se de la via, simplement que seria millor no posar-s'hi, i no sols per la seguretat dels voltors, sino per la del escalador.

Per cert, per qué anònim?

Felicitats per la via Llorenç, jo he anat una vegada a la Cosmos però un cop estavem preparats per pujar, vam veure un voltor que es parava i no marxava. A mi els bitxos de ploma em fan molta angunia i tan grossos una mica de por. Així que vam anar a la discovery, i des d'allí vam veure el niu, crec que hi es des de l'any passat. Sort que vam veure el bitxo pq des de sota no es veu el niu; no més de pensar de trobar-me de cara amb la "fera" bufff.

Totalment d'acord amb en Llorenç.
Òbviament si s'està avisat no t´hi poses...així de simple.
I està molt bé comentar-ho a la resta d'escaladors per evitar molestar als ocupants del niu.
Es tracta d'un gest sincer de bona fe.
Ah! ... i l'amic "anònim" es desqualifica per si mateix.... primer per les "formes" i després pel "fons".
La "forma" de dir les coses és molt important i retrata el "tipus" de persona que es cadascú.
I el "fons" encara més.
La gran majoria del col.lectiu d'escaladors son respectuosos amb el medi i amb els companys.
I amb això, com en molts d'altres aspectes, en Llorenç és una referència i tu un simple "anònim".

saumi ha dit...

Bones Llorenç felicitats per la via,l'altre dia vaig "descobrir" aquest congost i em va agradar força veigque aquesta és del tot reomenable, no?
Venga a tibar-l'hi

Bones LLOrenç!! antxi!!

Felicitats per la via!!
a mi em va agradar molt!!
ara al llarg expo ... això ... expo sobre una repiseta que uff kin yuyu..

i llavores no hi havia el voltor segur!! no recordo quan era pero al blog del Joan esta la piada.
kin susto!! ben fet de dir-ho,
sempre seria mes facil callar.

una abraçada i avant!!

kom plou!!!

Llorenç, el primer llarg us va agradar ? Reconec que és vermell i bonic, però amb una roca pèssima i trencadissa. Sort que està ben assegurat !

I el diedre de dalt totalment d'acord, un llarg genial ! En canvi el llarg exposat el vaig trobar poc difícil i, per tant, poc exposat. Això si, si caus te la fots !

Dels voltors tan sols comentar que no són una espècie especialment protegida. Vull dir que l'escalada no es restringeix mai per nius de voltors si no per altres espècies més delicades (trencalòs, aguiles diverses, falcons, ducs,....).

Els voltors ja se saben defensar sols bastant bé, si els molesten....

linus ha dit...

Així que al final vau canviar de vall eh. Aquest tipus de via sempre deixen un bon regustet de boca. Molt bé nanos!
Nosaltres també ens ho vam passar bé per les neus andorranes.
Apa, ens tornem a veure!

Lai ha dit...

Bones,
Nosaltres vam escalar aquesta via el dissabte del pont. Anàvem dues cordades, i la Iran la va piar http://www.madteam.net/foro/ver.php/piadas_5736.html nosaltres també la piarem, quan tinguem una estoneta! Lo normal és informar d'aquestes coses i no molestar l'au!.
La veritat és que vam flipar amb el voltor! una pena! després he anat mirant si hi havia restriccions, xo no he trobat res, obviament si ho haguéssim sapigut haguéssim fet una altra via!. La via ens va agradar molt,xo amb lo del voltor se'ns va quedar un mal gust de boca,pensant que l'haviem cagat, que fijo que hi havia restriccions i no ho sabiem, xo encara no he trobat res al respecte.

Lai ha dit...

Bones,

Ei bones! Sóc la mama voltor, només volia dir-vos que no em fa res trobar-me escaladors que passen per davant de casa meva, fins i tot alguns els deixo veure el niuet i els convido a prendre algo ( una copeta, uns fiambres, etc) Però ara acabo de ser mama i m'agradaria estar ´ben tranquila. Ja sabeu alguns de vosaltres que això de tenir fills porta molta feina i que els nadons s'espanten amb facilitat. No costa res esperar-se un temps mentre el meu fillet creix i aprèn a volar. Oi que em fareu aquest favor? Gràcies companys de les alçades! M'en vaig volant cap a casa!! Piiiiu!

Bones Mingo!Vau estar de sort! nosaltres haguessim fet el matiex!Que tal la Discovery?

Pere!!! Merci!!! vam passar una bona nocturna!!!

Saumi, la zona es molt guapa, i hi ha vies molt interessants, tot i aixó jo n'he fet poques, i de moment la que recordo millor es la Tanger! es més mantinguda en dificultat....

LuX!!!! bones!! així que vosaltres no vau trobar-vos voltor! quina sort! El llarg expo tot i fàcil com diu en Joan, et jugues un castanyot dels guapos sobre la repisa si no arribes a xapar!

Joan, cert que el primer llarg està una mica pulit, pero un escalador com tu de Sant Llorenç es queixa d'aquest llarg! deu meu!
a mí em va agradar molt....soc així de raro!

Marcel! si, al final cap a l'altra vall! i vosaltres que!!! quins penjats! anar a esquipar amb el bon temps que feia per escalar!
m'alegro d'haver-te vist al Taussà!! fins un altra!

Bones Lai!! ja vaig veure el comentari de Iran, no sabia que havieu anat junts! per poc coincidim!..pel tema de les prohibicions fa casi un any vam trobar un voltor mort per les cremaades dels cables d'alta tenció que creuen el congost i ens van dir que no hi havia cap tipus de regulació...i que no podiem presentar la denuncia a cap lloc....coses que passen!

Bones mare del voltor!!!! m'alegro epr la teva maternitat!!! i per la teva comprensió!! espero que la publicació d'aquest post ajudi a que tinguis menys visites mentre el teu fill es fa gran!!!

Hombre los buitres aguantan bien la presencia humana sino mirad Riglos, pero si pasasteis a menos de 2 o 3 metros del bicho es una putada para él y para vosotros. Desde luego si llega a ser de águila perdicera por ejemplo sólo con los que habeis dicho que pasateis a lo mejor habría abandonado a la cria y ésta habria muerto claro. No sé si una via se lo vale...además con un sólo rapel bajabais, a diez minutos el coche, un montón de vias igual de asequibles al lado...Yo no lo veo muy correcto tampoco (depende de la distancia a la que estaba). Y otra cosa, pensad que hay gente haciendo montaña o escalando que son muy talibanes en estos temas, que pertenecen a entidades ecologistas y que también leen estos blogs o llegan a ellos de rebote, y los escaladores ya no tenemos buena fama en nuestra relación con los pájaros. No sólo tenemos que ser disciplinados cuando hay una prohibición o regulación. Además no creo que a nadie que frecuente estos blogs de montaña le guste hacer sufrir a ningún animal.

edunz ha dit...

ep, només una reflexió, a vegades quan et trobes un niu de FRONT és més ràpid sortir i emprenya més sortir per DALT que no rapelar (sobretot si la instalació està per damunt del niu, llavors hi estarem passant 4 vegades per davant en una cordada de 2).
Vaja, que jutjar si era millor tirar amunt o baixar, sense haver viscut la situació, a mi ni se m'acut.
Merci per la info i parlaré amb uns amics ornitòlegs a veure si em diuen quan la cria abandona el niu. Ja us diré
salut!

edunz ha dit...

volida dir: "és més ràpid i emprenya MENYS sortir per dalt"

Luismi, tal com l'Edu, el cas es que el rapel torna a passar per davant del niu....i vam preferir tirar amunt, rapelar per davant del niu amb aquella vestia tant nerviosa no era una de les millors opcions i més si ja estavem per sobre....

merci Edu! esperarem noticies!

no sabeu baixar si no és d´una reunió???? No porteu maillons amb la de material lluent que porteu a les fotos?? Les nostres accions són les que ens defineixen, no les "ensabonades" dels colegues. Baixar-se per no fer patir a un animal que està a casa seva malgrat les ganes bojes de fer una via sí que parla del nostre "fons". Un reflex de per on va la nostra societat, pressa ,pressa i ho vull tot ara. Total per passar un de tant en tant no passa res...però al final passan mil per allà. Fa que pensar no?

Pekas ha dit...

Una bona vía... apuntada queda...
:-))))

Sobre el tema del nido... buffff... una patata caliente más... :-(((

Desde luego.. si hay prohibición especifica.. queda claro lo que todos ..y digo todos.. hariamos.. eso seguro... yo.. ante cualquier duda.. desde luego. no me meteria...

Si una vez metido en el fregado... me encuentro con el "tema"... es probable que directamente me descolgará desde el mismo momento en el que me cruzó con el bicho... ( y tan ricamente... ) :-))))

Pero entiendo.. ( aunque no comparto ) la decisión de Llorenç... valoró la situación ...y una vez allí prefirió salir por arriba que volver a incordiar al bicho...
Sin estar allí es complicado cuestionar dicha acción...

Lo importante es reconocer los errores... y tener en cuenta esta situación actual...tampoco hay que hacer una sangria... anda que no hay zonas en las que abundan los buitres , conviviendo con los escaladores... la gente sigue escalando y nadie dice nada...

En mi caso... lo más probable es que desde el mismo momento de ver al bichejo... me monto un descuelgue.. y me piró para abajo... como sea... :-)))) anda que no hay paredes y días para escalar..

Un abrazo ...company...

Be, s'acepten les crítes, les lloançes, i tot el que es pugui dir sobre la nostra decisió en la paret. Erem nosaltres els que ens hi vam trobar i per tant erem els únics que ens podiem equivocar.

La lliçó queda apresa, igualment agrairia que tothom que es trobi en situacions con la nostra i baixin o no, ho fagin public per que la resta no puguin caure en el mateix error.

edunz ha dit...

passo la respota que m'ha donat el company de feina biòleg de professió i ornitòleg de vocació, que treballa a l'Àrea de biodiversitat del Centre Tecnològic Forestal de Catalunya... vull dir, opinió experta (amb format informal):

"Bé, els voltors no són els més delicats, així que si el poll és grandet, no crec que passi res (ja que almenys ha estat més d'un mes i mig de posta i naixement sense cap problema). El més indicat, és que si es troba qualsevol espècie amb ous, deixar de fer la via fins que els polls siguin grans. En el cas del voltor, compteu que 1 mes i mig serà suficient perquè ja voli."

bones escalades!

Merci Edu. Espero que serveixi d'alguna cosa aquesta informació!