Organos de Montoro: Colombiomania 225m/V

TERUEL EXISTE i es molt guapo!!!!
Després de mirar llocs i vies, i que la previsió meteorològica no era la més favorable, vam acabar anant cap a Aragó, concretament a la zona sur de Teruel.
Tant els paisatges com la gent amb qui vam poder interaccionar van ser encantadors, pobles tranquils, carreteres deixades de la ma de deu... i de la dels polítics...i tot i això la via i segueix funcionant!!!
Be, nosaltres ens vam apropar fins a los Órganos de Montoro, prop de la població Montoro de Mezquita, poble que també mereix una visita. Nosaltres vam dormir en l'aparcament, que es a la vegada un parc, i un mirador espectacular, també i ha una petita font i un endoll de 220v!!!

Anant al que es la via, Colombiomania, situada al cente de la paret, es realment solitaria, no vam veure ningú, sols com la una, i tot i que pel davant hi passa una carretera, no va molestar en cap moment els 4 cotxes que van passar en tot el dia.....

Aproximació: Cal arribar a Montoro de Mezquita, nosaltres anant per la AP-7 fins Hospitalet de l'Infant, vam agafar la carretera cap a Alcañiz, i d'Alcañiz vam tirar cap al sur direcció Ejulve, i Montoro de Mezquita(camí teòric) a la pràctica, des de Calaceit vam retallar una mica entre poblets per no pujar fins a Alcañiz, passant per pobles i carreteres impressionants!Molt recomanable si anem amb temps!
Per arribar a los Organos no cal entrar a Montoro de Mezquita, sino seguir la carretera cap al sur fins que els veurem a ma esquerra, i deixarem el cotxe en un replà que hi ha just abans d'un camí a l'esquerra tallat per una cadena.....

Cap a la via: Seguirem a peu pel camí que ens porta a un caminet que va paral.lel al riu i quan puguem el creuem....no vam trobar cap pas massa bo....o saltar o mullar-se els peus....un cop a l'altre costat del riu l'aproximació es camp través fins peu de via.

La via:
Està pràcticament desequipada, sols hi ha 2 claus en progressió i 2 claus i 6 spits en reunions....també trobarem un parell de ponts de roca!!! tot un festival...per tant cal portar un joc de friends(sobretot mitjans!) i un altre de tascons....La roca va millorant a mesura que pugem tot i això algun diedre està bastant malament.

1 llarg(35m/IV o IV+): La via s'inicia en una al final d'un acanalament de la paret, a l'esquerra del esperó pel que recorren els últims llargs, la via s'inicia a la dreta d'una línia de parabots molt marcada i molt propers...pugem per la vira cap a la dreta per seguir pel mig de l'acanalament buscant la part més fàcil fins trobar un spit i un clau amb un cordino....també podem pujar per la línia de parabots, no supera el IV+ (via veïna)...i ens porta igual fins la primera reunió.

Entrant per la línia de parabolts, vertical i ben protegida.....
recuperant la via!!.....

Nosaltres vam pujar massa per la via equipada i vam tenir que fer un flaqueig a la dreta per anar a buscar la segona reunió a la primera alzina.

2 llarg(30 m/IV+): Surt per la dreta de la reunió anant per la canal a buscar l'alzina que tenim a sobre a la dreta on muntarem la segona reunió.... crec que hi ha un clau en tot el llarg....

3 llarg(35m/IV+): Seguint per la canal diedre cap a la dreta a buscar la segona alzina, hi entrarem pel diedre de l'esquerra protegit amb dos ponts de roca. La reunió també es munta en l'alzina. tirada neta

4 llarg(15m/IV+): Surt pel diedre podrit que tenim a sobre de la reunió...tot i la pinta no vam arrancar massa pedres! a sobre del diedre trobarem 2 spits i un clau!!!! quin luxe de reunió!Tirada neta

el Rafa sortint del diedret...

5 llarg (30m/V): No te pèrdua, diedre amunt, es un diedre impressionant, amb roca molt bona, molt dret, i gairebé desprotegit si no fos per un pont de roca que hi ha al final del diedre sobre una roca enquestada que es mou....el diedre es troba a l'esquerra de la llastra blanca característica de la via....just a sobre de la llastra hi a un spit i un mini pont de roca, nosaltres vam muntar reunió sobre la punta de la mateixa llastra ja que sembla més segur!Sols hi ha un pont de roca al final de la llastra

Arribant al final de diedre...

La reunió del 5 llarg, es prou aera!

6 llarg (35m/V-): Surt pel diedre-fissura que ens porta cap a l'esquerra, esperó de la paret, aquest tira enrere i està una mica podridet, completament net d'assegurances, seguirem recte amunt fins un balconet on hi ha un altre clau i un spit....aquesta reunió es més còmoda....tirada neta

Per l'esperò....

Reunió del 6 llarg amb molt bones vistes!

7 llarg (30m/IV+): Sortint per la fissura que parteix el petit desplom que tenim sobre la reunió anem per l'esperó fins una placa on trobarem el 2 clau de la via!(el primer està en el segon o tercer llarg)...pujant a sobre ens quedarem sobre un gendarme en el que li farem una llaçada per fer reunió......

l'Antxi fent el llarg...

la 7 reunió encara impresiona més sobre aquet gendarme....

8 llarg(40m/IV): Des de el gendarme seguirem una vira fins la paret del davant on pujarem per la seva dreta buscant el camí més fàcil fins l'esperó dret, per resseguir-lo fins l'alzina del cim....on hi podem muntar reunió final...també es pot montar en una vaga que hi ha al mateix cim en un genrdame dubtós. Tirada neta....

Vista des de el 8 llarg cap a la reunió 7....

la reunió 8 i última!!!!

les vistes son espectaculars...

Descens: Des de el cim anirem cap a la dreta a buscar unes fites, un cop a les fites tenim a la dreta i cap a baix una canal, que no agafarem!!!! anirem cap endavant sense perdre alçada a buscar el coll del fons al darrera del qual hi ha una gran canal per la que baixarem.....hi ha molts caminets que es troben i es perden...cal baixar fins al riu.....sense creuar-lo seguirem riu amunt cap als cotxes, hi ha un punt en que la roca arriba al riu i superar el pany de paret per una zona equipada amb un cable. Ara ja remuntem el riu i travessant on puguem arribem al cotxe.

Participants: Antxi, Angels, Blai, Rafa, Llorenç

Quin lloc més bonic aquest, encara recordo la remullada travessant pel mig del riu per tornar al cotxe !!

Encara s'ha de fer així ?

Hauria de mirar-ho millor, però les teves fotos em recorden la via que vam fer nosaltres, sobretot la de l'agulla de la R7, potser al final coincideixen. La via que vam fer nosaltres es deia el Falo de Mondragon, si no recordo malament, perquè et parlo de 9 anys enrera.

Raquel ha dit...

Ostres... felicitats per la via!!
Això sí que és tenir i fer coco!!!

jaumeplanellpiqueras ha dit...

Quines aventures! vaja amb el "gendarme" de reunió, es veu trencat, trencat, quina angunia...felicitats per l'escalada.

Joan si, encara es te que creuar el riu per on puguis, d'anada vam saltar per les pedres, però de tornada, ja fosc, vam creuar pel mig del riu caminant!!!No se si es la mateixa agulla, però totes son bastant semblants i amb una roca alguns cops bastant dolenta...altres es molt bona.....
Raquel cert, aquí el coco es bastant necessari! sobretot per que alguns passos son sobre terreny inestable i amb autoprotecció...però mlt divertit ja que a part del gran diedre la resta et permet molts descansos als llargs..
Jaume, val molt la pena passar-s'hi algun dia! Els gendarmes son més segurs del que semblen!!je je je je!

Ei, ara ho he comprovat, les dues vies comparteixen les tres darreres tirades. La Falo de Mondragon puja més a la dreta al principi.

I realment el lloc és màgic i la roca millor del què sembla. Res a veure amb Sant Llorenç del Munt !

Ostres! Quina bona pinta té el puesto! Haurem de fer-hi una visita!

eii kutres!!

kin lloc mes xulo!!!!
kina impressio ke fa la paret!

realment hi ha un munt d'indrets per descobrir!!
a vegades això és el que més m'agrada de l'escalada...

una abraçada wuapis!!! i gràcies per la informacio!!

charlie ha dit...

Existe otro descenso, quizas mas rápido que el comentais: desde el final de la vía atravesar a la izda, entre las agujas y el macizo, pasando dos collados hasta uno que tiene una fita. Bajar por una canal muy empinada, hasta encontrar unos arboles. Un rapel de 60m (o dos pequeños) nos llevan a unas viras por las que bajamos hasta cerca del pie de vía.
Y por supuesto recomendaros, si no la habeis hecho, la "Abraxas", la mejor clásica del lugar. Saludos!!

Merci Gatsaule! veig que la memoria funciona!Després de tants anys! aixó significa que ho vas fer amb ganes i vas disfrutar! gracies per l'informació!
Rapte, cal com a mínim una visita a la vida a aquestes parets! es impresionant! et passaries hores mirant les diferents linees d'escalada!

Lux, a veure quan i tornem, i et fem una trucada! però recorda que aquí no hi ha massa parabolts!

Charlie! gracias por la información! nos planteamos tambien el otro descenso, pero era tarde y fuimos a asegurar el descenso andando! de todas formas gracias por el comentario, servirá para si alguien usa esta reseña!

Pekas ha dit...

bbuuuffffffff... quin lloc més maco... com m'agrada... i la de temps que fa que no hi vaig...
;-(((((((((((

Hay que poner remedio de forma rápida... y veloz... :-)))

Nano...nano... tampoc pares massa tú... eh...??? :-))))))